customheader

Mengapa Tone Excel?

Mengapa Tone Excel?
Mengapa ANDA perlu buat bisnes Tone Excel!

Suka atau tidak, duit merupakan satu keperluan dalam hidup kita hari ini. Kita biasa mendengar pepatah mengatakan “duit bukan segalanya, tetapi segalanya memerlukan duit”.

Apa kegunaan duit?

Untuk beli makanan, untuk beli atau menyewa tempat untuk kita duduk dan tidur, untuk membeli ilmu dan pelajaran, seperti duit sekolah, ptptn, untuk membeli keselesaan, seperti beli kereta, beli tv, membayar untuk kelangsungan hidup diri sendiri dan keluarga yang kita tanggung dan juga membeli keselesaan selepas kita tiada nanti.

Disebabkan untuk memenuhi keperluan itu, menyebabkan kita terpaksa mencari untuk mendapatkan duit. Ada yang mencari secara baik, ada yang mencari secara jahat, ada yang mencari sekadar keperluan, ada yang mencari untuk mendapat duit yang banyak. Kebanyakkannya ada yang mencari duit sampai mati atau sampai tidak berdaya lagi untuk mencarinya. Ada orang yang mudah dapat duit, tetapi ramai yang rasa payah dapat duit.

Duit boleh menjadi punca orang menjadi lebih baik, tetapi dengan duit juga boleh menyebabkan orang menjadi lebih buruk.

Kemungkinan yang berlaku jika kekurangan duit?

Ada pasangan yang bahagia semasa baru berkahwin, tetapi disebabkan kekurangan duit, mereka sering bertengkar sepanjang hidup bersama.

Ada orang yang hidupnya sering berhutang sepanjang hidup mereka sehinggakan sampai mereka mati masih lagi menanggung hutang yang banyak. Maka mereka akan meninggalkan hutang dengan harapan pewaris mereka mampu untuk menyelesaikannya.

Ada orang yang sudah hidup 30 tahun, 40 tahun, 50 tahun, 60 tahun dan ada yang sepanjang hidup mereka, pagi petang siang dan malam hanya memikirkan bagaimana nak dapatkan duit ini, hingga meragut keseronokkan tujuan hidup dimuka bumi ini.

Ada segelintir yang berjaya mendapatkan duit yang banyak dan sentiasa ada lebihan, tetapi masih ramai hanya hidup kais pagi makan pagi. Ada juga yang sekadar cukup makan sahaja.

Keadaan menjadi lebih teruk, bila harga barangan semakin naik, keperluan lain semakin naik, harga minyak masak semakin melambung, susu anak semakin naik, harga minyak petrol juga naik, nilai duit semakin jatuh, gaji tak naik2 atau naik sikit sahaja. Kepada yang berniaga, pelanggan semakin berkurangan, modal semakin meningkat, ini semua menyebabkan tekanan mendapatkan duit menjadi lebih terdesak. Perniagaan along sahaja yang semakin maju dan tumbuh bagai cendawan selepas hujan.

Ada juga yang hilang tempat bergantung seperti kematian suami atau kematian bapa. Ada juga yang diberhentikan kerja. Ini menyebabkan ramai diantara kita yang hidup dalam keadaan tertekan dan ada yang terpaksa hidup dalam penipuan sepanjang hayat mereka.

Contoh2 penipuan yang biasa kita alami;

    • Anak nak beli mainan, bapa beri alasan, kan dekat rumah dah ada mainan, tetapi sebenarnya si bapa tahu yang dia ketika itu tiada duit dalam poket nak belikan mainan tersebut. Kita tipu anak kita.
    • Isteri atau anak sakit teruk, kita bawa jumpa tok bomoh atau hanya bawa ke klinik kerajaan, dengan alasan berjimat. Kita tahu yang kliknik swasta jauh lebih baik, tetapi kita tidak mampu ketika itu walau pun anak sakit teruk, kerana tahu yang kita tidak mampu membayar kos perubatan yang mahal. Alasan berjimat ketika itu adalah satu penipuan untuk menutup ketidak mampuan kita dan juga kegagalan kita memberikan perubatan terbaik untuk orang2 yang kita sayangi. Kita tipu mereka lagi.
    • Perbelanjaan harian kita, terpaksa kita kurangkan termasuk barangan keperluan dengan alasan nak berjimat, tetapi kita tahu, punca sebenarnya adalah kerana kita tak cukup duit. Kita tipu isteri kita, untuk menutup sebab sebenar.
    • Ada yang menipu dengan alasan agama. Saya tak mahu banyak duit, nanti saya jadi takabur, tetapi dalam masa yang sama berusaha mencari duit yang banyak. Apabila gagal, mereka menipu dengan alasan agama untuk menutup kegagalan tersebut.
  • Bila nak meminjam, berjanji langit dan bumi, berjanji nak bayar hujung bulan, siap beritahu semoga Tuhan merahmati orang memberi pinjam, tetapi bila dah dapat duit, janji kemana, dia kemana. Dia lupa rahmat Tuhan kepada yang memberi pinjam, dan dia juga lupa marahnya Tuhan pada orang yang menipu, mungkir janji dan juga penjual nama Tuhan untuk mendapatkan duit. Orang seperti ini adalah penipu dan menyamakan Tuhan dengan duit tanpa mereka sedari.

Begitulah tekanan pentingnya duit dalam kehidupan kita hari ini.

Saya bersyukur kepada Allah kerana telah melepasi keadaan perit kerana kesempitan kewangan. Saya dah lalu zaman tiada duit. Saya dah lalu zaman berhutang kesana kemari. Saya dah lalu zaman dipinggirkan oleh saudara mara kerana kemiskinan. Saya dah lalu zaman dikejar bank kerana hutang kredit kad dan hutang pinjaman pribadi. Saya dah lalu zaman kais pagi makan pagi. Saya dah lalu zaman nak pergi kerja hanya mampu naik bas, kereta tak ada, motor pun tak ada. Saya dah lalu zaman hutang kereta atau sewa rumah asyik tertunggak dua tiga bulan. Saya dah lalu zaman makan hati, lihat rakan dan saudara mara semuanya senang dan mampu beli itu dan ini, tetapi kami sekeluarga tidak mampu. Saya dah lalu zaman bila nak naik sekolah atau dekat raya, kepala pening fikir nak cari duit lebih untuk persiapan. Saya dah lalu zaman kesusahan dan kesukaran serba serbi kerana satu benda yang dinamakan DUIT.

Pada Julai 2010, saya dijumpakan dengan satu perniagaan sebagai penjual simkad Tone Excel. Ia kelihatan seperti ala-ala MLM. Saya termasuk salah seorang yang tak suka bisnes style MLM. Waktu itu tiada siapa pernah mendengar tentang Tone Excel atau pun Tune Talk. Tetapi setelah berfikir panjang, akhirnya saya memutuskan untuk menjadi pengguna simkad Tone Excel dan terus menjalankan bisnes ini.

Saya bukan menujukan artikel ini kepada mereka yang sudah ada banyak duit atau yang tidak memerlukan duit lagi atau pun sudah mencukupi apa yang ada. Anda tidak perlu membaca terus artikel ini, kerana anda sudah pun berjaya melepasi ujian tekanan mendapatkan duit. Tahniah kepada anda. Semoga suatu hari nanti ramai diantara kami yang boleh mencapai apa yang anda capai hari ini, InsyaAllah.

Saya tujukan artikel ini, kepada rakan2 yang masih berusaha keras untuk mendapatkan duit, yang merasakan susah untuk dapatkan duit, yang sudah berusaha berbagai-bagai usaha untuk mendapatkan duit, semata2 untuk memenuhi keperluan asas, tetapi masih gagal lagi.

Apa tujuan saya menjalankan bisnes tone excel ini?

Untuk cukup duit untuk meneruskan kehidupan.
Waktu itu saya sering tak cukup duit, jadi sudah terlalu lama pening kepala memikirkan untuk mencukupkan duit bagi memenuhi keperluan asas. Saya perlu melakukan sesuatu untuk mengubah hidup saya dan keluarga saya yang sudah berpuluh tahun dalam kemiskinan dan dibelenggu hutang.

Untuk mengeluarkan diri saya daripada hutang.
Ketika itu hidup saya dililiti hutang yang kadang2 saya fikir tidak akan terbuka sehingga akhir hayat ini.

Saya juga ingin menikmati keindahan dunia ini
Saya juga ingin seperti orang lain untuk memiliki rumah yang cantik dan selesa, ada kereta yang saya idamkan, ada keluarga bahagia, dapat menanggung pelajaran anak2 keperingkat tertinggi, dapat membantu ahli keluarga, rakan2 dan jiran2 yang memerlukan dari segi kewangan. Dapat membantu anak2 yatim dan orang-orang miskin. Dapat mengelakkan saya dari menjadi orang yang hina dan merempat dikemudian hari.

Persediaan jika sesuatu berlaku.
Apa berlaku jika saya meninggal dunia hari ini, atau diberhentikan kerja dengan serta merta, kerana kompani terpaksa buang pekerja contohnya, kompani tutup atau saya diserang penyakit yang membantaskan usaha saya, seperti lumpuh dan kemalangan. Dulu saya takut dan tak pernah berani untuk memikirkannya, kerana kalau difikirkan, saya tahu yang saya tiada jawapannya. Biarkan sahaja perkara itu, kalau terjadi, barulah kita fikirkan apa perlu dilakukan, jika tidak mampu juga, barulah kita salahkan takdir Tuhan. Dah nasib aku macam ni. Dulu aku sihat, aku boleh bekerja, semua orang sayang aku, bila aku sakit, bini pun dah tinggalkan aku. Dah takdir aku macam ni.

Berpulu tahun saya bekerja, bila toleh kebelangan, langsung tiada duit simpanan kecuali EPF. Saya sentiasa kecut perut memikirkan apa akan berlaku kepada isteri dan anak2 jika kematian datang pada saya hari ini. Saya langsung tiada persediaan untuk mereka. Adakah mereka akan merempat selepas ketiadaan saya. Adakah isteri saya akan mengelupur keseorangan mencari duit untuk membesarkan anak2. Kesemua itu tiada jawapan, dan saya berusaha untuk tidak memikirkan perkara tersebut.

Bagaimana saya menjalankan bisnes Tone Excel ini.

Mulai Julai 2010 itu, saya hanya promote Tone Excel ini hanya melalui facebook, email dan sekarang ia lebih mudah lagi bila sudah ada wechat, whatsapp, instagram dan macam-macam lagi. Saya promote lebih daripada 3 kali setiap hari. Selama 2 tahun, saya promote setiap hari, tidak ada satu hari pun yang terlepas daripada promosi saya. Saya tidak mengira, samada ada orang join atau tidak, saya tak kisah, saya hanya promote, promote, promote. Itu sahaja kerja yang saya tahu.

Syukur kepada Tuhan, usaha saya membuahkan hasil. Pada umur saya sekitar 40-an, saya dapat mencapai kesemua tujuan tersebut. Dengan asebab sekeping simkad yang langsung tidak dipandang orang ketika itu. Dengan usaha yang tidak tahu erti penat lelah, saya mendagang kad simkad Tone Excel ini selama 2 tahun kepada orang ramai. Saya telah membuat keputusan yang betul, lebih baik penat 2 tahun dan berjaya menjadi senang daripada penat 20 tahun, tapi hidup tetap masih susah.

Jika anda tidak percaya dengan pendapatan yang saya perolehi sehingga ratusan ribu ringgit setiap bulan sehingga kehari ini, sebenarnya saya sendiri pun tidak percaya pendapatan seperti itu yang menerjah ke bank akaun saya setiap bulan. Buat bisnes jual simkad satu kerja yang paling tiada standard, tetapi disitu rupanya ada Allah meletakkan rezeki yang banyak dan saya bersyukur kerana berjaya mendapatkannya.

Saya ingin belajar bersyukur atas nikmat yang Allah berikan hari ini, tanpa hidayahnya, saya tidak akan mampu merasakan kesemua nikmat yang diberikannya.

Saya berusaha untuk jadi orang berjaya, dan saya sedang menikmati hasil kejayaan tersebut, kerana tiada satu pun nikmat Tuhan yang boleh kita panggil kecil.

Sehingga ke hari ini, saya masih mendapat duit setiap bulan berjumlah ratusan ribu ringgit. Saya sudah menyelesaikan kesemua hutang duit dengan sesiapa yang saya boleh ingat, dan menjalani kehidupan bebas hutang hari ini. Saya tiada hutang kereta, tiada hutang rumah. Malahan saya diberi kekuatan untuk mampu memiliki rumah yang cantik dan kereta yang besar dan cantik, semuanya saya beli secara tunai. Tuhan berikan saya seorang isteri, lima orang anak, dan Tuhan beri kebahagian dalam rumah tangga kami.

Simkad Tone Excel
Salah satu komisyen bulanan yang masih saya terima sehingga ke hari ini.

Simkad Tone Excel
Dengan komisyen bulanan yang saya terima melalui Toneexcel ini saya dapat membiayai kos pembelajaran anak-anak saya tanpa perlu buat pinjaman.

Simkad Tone Excel
Dengan komisyen bulanan yang saya terima dari Toneexcel ini saya dapat bayar IncomeTax/Zakat sepenuhnya.

Simkad Tone Excel
Dengan komisyen bulanan yang saya terima dari Toneexcel ini saya dapat menyediakan peluang pekerjaan pada lebih 20 orang saudara mara, sahabat dan jiran2 saya.

Simkad Tone Excel
Bot di jeti hadapan rumah saya di Pengkalan Chepa Kelantan. Bot, jeti, tanah dan rumah kesemuanya saya beli secara tunai dengan rezeki melalui ToneExcel ini.

Simkad Tone Excel
Rumah yang saya beli di Shah Alam secara tunai dengan rezeki melalui ToneExcel ini.

Simkad Tone Excel
Kereta dan tanah di Negeri Sembilan yang saya beli secara tunai dengan rezeki melalui ToneExcel ini.

Simkad Tone Excel
Melancong ke California, Melbourne, Perth, Singapore, Bandung, Bali, Krabi, Seoul, Beijing bersama keluarga dan sahabat2 ToneExcel.

Saya juga sedang menjalani kehidupan yang penuh dengan kegembiraan, kerana memang benar janji Tuhan. Barang siapa yang melakukan perkara yang mungkin menggembirakan orang lain, samada orang itu gembira atau tidak, kerana itu bukan urusan kita, tetapi kepada orang yang melakukan perkara tersebut, pasti Tuhan anugerahkan kegembiraan dan kelapangan hati.

Saya juga telah membuat persiapan kewangan untuk setiap ahli keluarga saya setelah kematian saya nanti. Saya hanya sekadar merancang dan bersedia, kerana kalau kita gagal bersedia semasa hidup ini, maka bersedialah untuk menempah gagal selepas kita mati.

Mengapa ANDA perlu buat bisnes Tone Excel!

    • Kerana barangannya adalah simkad handphone, barangan keperluan anda. Suka tak suka memang anda pakai handphone.
    • Kerana maintain untuk mengekalkan saja menjadi dealer hanya dengan topup minima RM20 sahaja, sedangkan anda biasannya topup lebih daripada itu.
    • Cuba bayangkan seketika berapa lama sudah anda menggunakan handphone, setahun?, lima tahun? Sepuluh tahun? Katalah anda sudah pakai telefon selama 10 tahun, sebulan anda topup atau bayar bil katalah RM100, jadi anda sudah mengeluarkan duit poket anda sendiri membayar sebanyak RM12,000 kepada syarikat telco yang anda gunakan sekarang. Soalannya, berapa banyak telah mereka berikan semula kepada anda? RM1,000 ringgit, atau RM100, atau RM10? Sebagai mengenang jasa betapa setianya anda kepada telco tesebut. Saya berani kata 10sen pun mereka tidak pernah berikan semula kepada anda dalam bentuk duit, selain daripada bentuk hadiah kredit percuma terutama pada hari jadi anda. Soalannya, Kenapa anda perlu beri duit pada orang lain, sedangkan diri anda sendiri dalam keadaan kekurangan duit.
    • Kerana modal untuk memulakan bisnes ini amat rendah, hanya dengan RM100 sahaja, sangat kecil berbanding duit yang anda habiskan dahulu kerana bayar bil telefon atau sangat rendah jika dibandingkan dengan apa jua bisnes yang lain. Cuba anda fikirkan berapa modal yang diperlukan untuk buat bisnes warung ditepi jalan. Cukup ke dengan modal RM100?
    • Kerana untuk mengembangkan bisnes ini amat mudah, teramat mudah. Anda hanya perlu rajin copy paste dan promosikan website anda (yang akan diberikan secara percuma) kepada orang lain setiap hari melalui facebook atau wechat. Teknik ini boleh dilakukan hanya dengan duduk dirumah sahaja, tanpa perlu mengambil masa yang banyak atau mengganggu kerja seharian.
    • Kerja sekali untung berkali-kali. Katalah anda dapat mencari 50 pelanggan dalam masa sebulan, dan setiap pelanggan topup handphone mereka sebanyak RM100. Bulan itu anda akan mendapat komisyen topup sebanyak (6%X50XRM100)=RM300. Selepas bulan itu anda berhenti mencari pelanggan baru, macam berhenti kerja menjadi penjual simkad ToneExcel, tetapi bulan hadapannya, yang 50 orang tadi, masih topup lagi, maknanya bulan hadapannya anda masih mendapat komisyen sebanyak RM300 walaupun anda sudah berhenti mempromosikan kepada orang lain. Anda akan dapat berterusan sebanyak RM300 selama mana mereka pakai dan topup simkad tersebut, selama itulah anda akan mendapat RM300 tadi. Anda kerja kuat sebulan, anda sudah boleh mendapat pencen seumur hidup. Mana ada bisnes yang lebih senang daripada ini?
    • Berapa komisyen yang ingin anda perolehi sebulan, RM300 ke, RM3,000 ke, RM30,000 ke, RM300,000 ke sebulan, semuanya bergantung pada diri anda sendiri, bergantung pada usaha anda sendiri. Bukan seperti sekarang, gaji anda bergantung berapa kompani nak bagi, bergantung kepada berapa boss nak beri kenaikkan pada hujung tahun. Jadi kalau komisyen anda kecil, anda tidak boleh menyalahkan sesiapa lagi, memang diri anda yang malas dan anda memang memilih untuk hidup susah dan miskin.
    • Kerana dalam Tone Excel ini telah terbukti menghasilkan terlalu ramai orang berpendapatan puluhan ribu setiap bulan. Ada dulu bekas budak penghantar surat, sekarang berpendapatan hampir RM70,000 sebulan di Tone Excel. Ada dulu bekas pekerja kilang, sekarang berpendapatan RM25,000 sebulan di Tone Excel. Ada dulu bekas pekerja biasa di Mac Donald, sekarang berpendapatan RM60,000 sebulan di Tone Excel. Ada pekerja ladang kelapa sawit, sekarang berpendapatan RM10,000 sebulan di Tone Excel. Ada dulu bekas driver van roti high-5, sekarang berpendapatan RM15,000 sebulan di Tone Excel. Ini bermakna jika orang2 biasa yang tidak pun mempunyai kelulusan yang tinggi boleh dapat sedemikian besar komisyen setiap bulan, cuba tanya pada diri anda sendiri, ‘Apa kurangnya aku, kalau mereka boleh buat, kenapa aku tak boleh buat?’. Kalau ada ada jawapan ‘kenapa saya tak boleh buat, sedangkan mereka boleh buat’, memang sah anda seorang yang suka beri alasan, memang sah yang anda menempah untuk hidup susah sepanjang hayat.
    • Kerana anda tidak perlu menghadiri apa2 meeting, atau apa2 khursus yang diwajibkan dalam bisnes ini.
    • Kerana marketnya sangat luas, kerana bakal pelanggan anda adalah orang-orang yang menggunakan handphone diseluruh Malaysia. Jika anda menjual ubat untuk penyakit kencing manis, pelanggan anda hanyalah orang yang mempunyai penyakit itu. Jika anda agen pelaburan atau insuran pelaburan, contohnya agen dari maa takaful, public mutual, cimb, hong leong, bsn, maybank invesment plan, target pelanggan anda adalah orang2 yang banyak duit sahaja. Tapi dalam bisne Tone Excel ini, target pelanggan anda adalah pengguna handphone, sekarang ini ada 27 juta pengguna handphone di seluruh negara.
    • Kerana komisyen yang bakal saya perolehi boleh saya pindahkan kepada isteri dan anak-anak saya selepas kematian saya. Soalannya, berapa banyak duit yang sudah anda kumpulkan untuk persediaan jika apa2 berlaku diluar kawalan anda. Contohnya, apa akan berlaku jika anda tiba2 lumpuh atau kemalangan atau sakit dan menyebabkan anda tidak boleh bekerja? Berapa lamakah anda boleh menanggung keperluan harian dengan duit simpanan yang anda?
    • kerana anda boleh kekal nombor lama anda, nombor yang anda gunakan sekarang boleh dipindahkan kedalam simkad toneexcel. Anda tak perlu takut kehilangan nombor yang ada sekarang.
    • Sekarang anda sudah jumpa satu bisnes yang boleh menyebabkan anda boleh dapat duit yang banyak dalam masa yang singkat dengan modal yang kecil, sekarang anda sendiri pilih, nak kerja kuat selama 2 tahun dan menikmati pencen yang tinggi selepas itu, atau anda ingin penat selama 20 tahun dan teruskan kehidupan dengan duit EPF yang ada bila anda bersara nanti? Lama tu nak tunggu umur 50 tahun atau 55 tahun, kalau dibandingkan dengan berusaha hanya 2 tahun.
    • Saya yakin yang anda sudah pun mencuba berbagai-bagai usaha untuk menjadi senang, berbagai2 bisnes telah anda lakukan, berbagai2 kerja telah anda lalui, berbagai2 pelaburan telah anda sertai, begitu banyak modal telah anda laborkan, tetapi apa hasilnya? Duit makin habis, simpanan semakin tiada, hutang makin banyak, umur semakin meningkat, masa hidup semakin pendek, masa semakin suntuk. Berhentilah mencari bisnes2 yang modalnya besar dan belum ada bukti lagi orang boleh dapat pencen yang besar selapas 2 tahun, tetapi Tone Excel ada dan berlambak. Berhentilah mencari perkara yang belum pasti, jangan bazirkan masa lagi, sepatutnya ini adalah masa untuk anda menikmati nikmat kehidupan
    • Sekarang anda pilih, ingin teruskan kehidupan bila masuk tengah bulan, mula ikat perut, mula berjimat, mula bertangguh2 ingin beli sesuatu, terpaksa tunggu hingga cukup bulan, bila lihat rakan2 atau saudara mara beli kereta besar sikit, kita mula iri hati, atau anda sendiri boleh merasai satu kehidupan yang amat berbeza jika setiap bulan RM30,000 atau RM40,000 menerjah kedalam akaun bank anda. Anda sendiri pilih.

Jadi jika anda masih tercari-cari jalan untuk keluar dari kesusahan mendapatkan duit, saya ingin beri cadangan, buatlah bisnes Tone Excel ini. Berhentilah mencari kelemahan bisnes Tone Excel, berhentilah membanding2kan Tone Excel dengan bisnes lain, kerana tiada satu pun bisnes dalam dunia ini yang sempurna, tetapi asalkan ia terbukti boleh membawa anda keluar dari zaman kesempitan duit, kenapa tidak anda jalankan bisnes tone excel hari ini juga. Lagi lama anda bertangguh, lagi lama anda duduk dalam kegelapan, kesempitan dan keperitan kerana kemiskinan. Fikirkanlah dan bertindaklah. Semoga anda juga berjaya keluar dari masalah duit ini. Wallahuaqlam. Terima Kasih.

Ayat-ayat di atas karangan Mazelan Abas, dan dibawakan kepada anda oleh:
Hairul Azman
011-3806.3866 (whatsapp/wechat/sms/call)™

Saya ingin berjaya bersama-sama ANDA dalam Tone Excel ini. Hubungi saya segera.